Thursday, October 27, 2011

Bröderna Manaki

Det är min flyktiga avhandling rörande min upplevelse av den 32:a upplagan av filmfestivalen Manaki Brothers (till hyllning av 2 bröder, gissa vilka?!).

Dagen innan arbetet för festivalen återvänder jag till Bitola, trodde jag då. Visar sig att det går ännu 1 dag innan själva arbetat tar till. Kunde med andra ord spenderat 1 extra dag i Albanien, men glad ändå - utvilad och så. Efter all förvirring har jag då även fått bekräftat av min vän Vele ifrån Together att jag ska jobba på festivalen!

Börjar med ett möte med personen som agerar chef eller i alla fall ansiktet utåt eller kanske bara till oss volontärer? Hursomhelst. Han tar oss med till vår under nästkommande vecka plats-att-vara-på. Blir introducerad för ännu en person, som tydligen ska förse oss med jobb, underkomendant!

Så på kommando sätter vi oss i soffan och fördriver tiden med allahanda lustigheter, tränar reflexer, diskuterar skitsaker. Pratar film såklart. Här visar sig den första av dumheter i festivalens organisation. För det är strikt viktigt att arbetet är könsuppdelat. Till en början får jag inget arbete alls, och hinner inte med att direkt klaga då alla är stressade (utan att direkt göra någonting dock). När jag så väl får arbeta så är det givetvis i form av kraftarbete, lyfta något någonstans - och jag är ju verkligen ett muskelberg!!! (ironi om ni inte förstod). Resten av dagen görs i princip ingenting. Men det är viktigt att vi stannar på soffan ifall att någon skulle behöva ett glas vatten eller liknande. En till sak hanns med i "arbetet", nämligen att närvara på en presskonferans och låtsas vara journalister då dom hade för många tomma stolar. Bortsett från hur stört detta är var det i alla fall en intressant presskonferans.

Nästa dag blir det mer arbete, men ingen mat. Fortsätter med tunga lyft. Flyttar filmer hit och dit. Sen kommer en leverans med vatten och här blir allt som har med könsuppdelning så uppåtväggarna jävla skadat. Från lastbilen in i lokalen är det män som ska lyfta. Från lokalen till den faktiskt platsen för vattnet måste det dock vara kvinnor som utför arbetet. Efter att ha funderat över logiken i detta i ½ sekund bestämde jag mig för att göra arbetet, jag och Arthur då. Samtliga lokala män gjorde ingenting.

Frammåt kvällen blir vi inbjudna på ett coctailparty där stämning för första gången bland festivalens arbetare faktiskt är på topp. Alla dansar, är glada. Vin & öl till förfogande. Men mer i extas av dansandet än någonting annat. När denna lilla tillställning tar slut möter jag då återigen min "chef" som mer eller mindre direkt otrevligt säger åt mig att städa lokalen där "festen" tog vid. Beger mig tillbaka dit och börjar röja upp, frågar alla andra hur noga det ska städas och ingen har något direkt svar. Blir istället omdedd att bära ut tomma ölbackar. Så gör det. Får skäll av "chefen" för att jag inte är på platsen han ville ha mig på och utför arbetat han gav mig. Får nu direktiv att helt seriöst plocka upp fimpar från marken, gör detta utan några problem. Tältet är totalt städat som när som på en duk där vinet serverades  som, hör och häpna, har vinfläckar! Mystiken är total. Under detta arbete ska även tilläggas att jag drack ett glas vin. Mer eller mindre relevant enligt min mening då arbetat utfördes ypperligt. Vi frågar även angående ovan nämnda duk men får inget svar, och vår arbetstid är över. Hejdå.

Nästa dag får jag höra att jag inte behöver arbeta då dom har för många volontärer. Så går och kikar på How to train your dragon. Riktigt bra film, där atmosfären verkligen höjdes av en full lokal barn som spontant bröt ut i aplåder när dom kände att det var lägligt, när draken gjorde nåt bra såklart!

Efter detta får jag höra av en lokal vän att jag tydligen blivit sparkad, konfunderad över detta då jag inget hört själv letar jag efter min chef utan vidare resultat. En annan vän säger även att han sagt att jag var för full och därför inte ska arbeta mer. Denna dag är dock mer eller mindre full av förvirring då fler blir tillsagda att inte arbeta. Får heller ingen mat så låter gladeligen bli att jobba och kikar på kortfilmer istället. 2 var svenska.

Möte med den lokala organisationen som säger åt oss att göra allt som festivalen ber oss om med 100% positiv attityd. Förstår att dom har ett rykte att tänka på. Men nu blir jag direkt ombedd av "chefen" att han fått diriktiv från högre aktoritet (sanningshalt i detta kan det spekuleras i) att jag ej kan arbeta mer. Detta på grund av att vi förstört lokalen som jag nämnde ovan (ja, samma lokal jag plockade upp fimpar ifrån).

Måste säga att jag mest är besviken. För jag vet hur bra stämning det kan vara på sådana här tillställningar. Människor jobbar tillsammans utan egen vinning för att genomföra något dom alla vill se genomfört. Men utan någon form av organisation samt med en "chef" så illa lämpad för jobbet att jag inte finner ord var stämningen verkligen i botten. Tänk er senariot där du tvingas sitta i en lokal och vänta på att kanske få någon form av arbeta från 9.30 till 19.30. Att sedan bli falskt anklagad för att ha varit för full samt förstört en lokal (där coctailpartyt tog vid) är även det bidragande till mitt agg mot organisationen.

Men fick se alla filmer gratis detta trots allt så ska inte klaga allt för mycket, var en trevlig festival ur det direkta filmfestivalperspektivet. Likväl var det den längsta veckan på många långa tider.

No comments:

Post a Comment